Tijdens mijn lessen wordt me vaak de vraag gesteld hoe men subtieler kan communiceren. De kern van de kwestie is of het dragen van een “figuurlijk” masker wel in je voordeel werkt, en of het überhaupt mogelijk is.
Ontdek meer hierover in het volgend artikel.
Volgens één van de vijf communicatieaxioma’s van Watzlawick kun je niet niet communiceren. Tijdens mijn workshops krijg ik vaak de vraag hoe minder expressief non-verbaal te communiceren. Mensen vinden zich soms te expressief in het algemeen of denken dat ze een soort “pokerface” moeten hebben tijdens zakelijke gesprekken, met name tijdens onderhandelingen.
Non-verbale expressies als kracht
In de zakelijke wereld is er soms de misvatting dat het behouden van een emotieloze uitdrukking, een zogenaamde “pokerface,” een voordeel oplevert tijdens onderhandelingen. Het idee is dat als anderen je niet kunnen lezen, je in een betere positie bent. Maar eigenlijk doe je jezelf tekort met deze aanpak.
Duurzaam onderhandelen gaat niet alleen om winnen ten koste van de ander. Het draait om samenwerking en het bereiken van wederzijds akkoord. Het opbouwen van vertrouwen is essentieel in dit proces. Als je een neutrale uitdrukking behoudt en weinig laat zien, kan het moeilijker zijn om dat broodnodige vertrouwen op te bouwen. Dit kan de onderhandelingen bemoeilijken en de samenwerking in gevaar brengen.
De juiste balans vinden
Non-verbaal expressief zijn, kan absoluut in je voordeel werken, zolang het niet overdreven is. Te veel van het goede, vooral als het gaat om non-verbale communicatie, kan onbedoeld verkeerde signalen afgeven. Het draait allemaal om het vinden van de juiste balans.
Jouw eigen non-verbale impact
Een belangrijk aspect van non-verbale communicatie is kennis van je eigen non-verbale invloed en gezichtsuitdrukkingen. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld een gezichtsuitdrukking die kan worden geïnterpreteerd als boos, zelfs als ze gewoon nadenken. Het is belangrijk om bewust te zijn van hoe je gezicht overkomt, vooral in professionele situaties. Als je er boos uitziet terwijl iemand met je praat, kan dat een negatief effect hebben op het gesprek. Dan helpt het bijvoorbeeld om te zeggen dat je nadenkt, omdat je de perceptie van de ander niet in de hand hebt.
Leer de lichaamstaal lezen van de ander
Een ander belangrijk aspect is het kunnen lezen van de lichaamstaal van de ander. Als je bijvoorbeeld leert hoe je zowel je eigen persoonlijk non-verbaal repertoire als dat van de ander kunt interpreteren (voor meer informatie, raadpleeg mijn e-boek via de link onderaan het artikel), krijg je inzicht in de behoeften van zowel jezelf als de ander in de interactie. Op die manier kun je leren afstemmen op de ander, je eigen instinctieve gedrag onder controle houden en het gesprek effectiever voeren. Wanneer je krampachtig probeert je gezichtsuitdrukking en lichaamstaal te beheersen, ben je meer gefocust op jezelf dan op de ander. Dit zal de communicatie zeker niet in de juiste richting sturen.
Conclusie
In ons sociale gedrag communiceren we voortdurend, zelfs als we niets zeggen. Non-verbale communicatie speelt hierbij een cruciale rol. Elk gedrag zendt boodschappen uit, en het bewust omgaan met non-verbale taal kan in je voordeel werken om vertrouwen op te bouwen, samenwerking te bevorderen en onze boodschappen effectiever over te brengen. Het draait allemaal om de juiste balans vinden en bewustwording.
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten en ervaringen met non-verbale communicatie. Laten we deze discussie voortzetten en van elkaar leren.